Tükör, négyzethálós papír és az elefánt segge

Így az elején érdemes most ezt jól végiggondolni és valahogy benntartani a világraszóló vágyakat a realitásnak az ő medrében. Nem megy ez mindenkinek, felnőtt embereket látok beletörni a saját vágyálmaikba és szembesülni azzal, hogy nem tették meg maguknak azt a szívességet, hogy szembenéztek a saját életükkel és a saját életük jelentette korlátokkal. 

(Megtörtént eset: “Láttam az Ultra című fimet, szeretnék én is Spartathlonon indulni, van egy 2:18-as félmaratonom és heti 3 alkalommal tudok futni egy-egy órát. De hétvégén ok lehet a másfél óra is”.) 

Látom, ahogy becsapják saját magukat, hogy aztán egy újabb kudarccal, meg újabb frusztrációval öltöztetve egy még nagyobb vállalásban találjanak menedéket. Sokan vannak ilyenek.

Én is egy kicsit. Sajnálom, én is egy kicsit.

Szóval a tükörképeddel való párbeszéd első lépése, hogy nem arra gondolsz, hogy mennyire vagány dolog valaki más sikereit megélni, valami ultra-brutál-ultra futóvá válni, filmben, podcastban, címlapon, Nők lapjában, meg Szabad Földben, aztán meg a celldömölki hírmondóban szerepelni, hanem szépen találsz egy saját utat, saját célt, saját sárga dömpert magadnak, amit csak te tologatsz, senki más. 

Azt már régen is sokszor írtam, hogy a futás aránylag igazságos cucc, annyit tudsz belőle kivenni, mint amennyit beleteszel.

De itt jön a lényegi kérdés. Mennyit tudsz beletenni?

Tessék szépen a másik végén megfogni a dolgot és ne a vágyaid meg az ego vezérelje a célválasztást, hanem a lehetőségeid. Lehetsz persze ideig-óráig kemény magaddal és a szükséglet-piramisod legtetejére dobhatod a Ultrabalaton, meg Spartathlon egyéni teljesítést, de biztos ki fog tartani ez a döntés addig? Gondold át, nincs edző, aki saját magadnál jobban ismerne téged. Ezt a döntést neked kell őszintén meghoznod.

Elő kell venni egy kockás, akarom mondani négyzethálós füzetet és húzni a háttal álló nagy fülű elefánt segge alá egy vízszintes vonalat és összeírni szépen reálisan, hogy a te életed milyen limitációkat támaszt veled szemben. 

Mondom mire gondolok:

  • alvás
  • felkelés, reggeli rutin
  • gyerek(ek) terelgetése; iskolába, óvodába, bölcsibe életképes állapotba hozása, majd elvivése
  • munkába menés
  • munka
  • munkából hazamenés
  • haverokkal sörözés
  • mozi, színház
  • rokonok, barátok
  • házastárssal, gyerekkel való minőségi idő eltöltése
  • vacsora
  • fürdetés/fürdés
  • szex, netflix, egyéb előfizetéses tartalom fogyasztás

Teendők:

  • Na a fenti listát szabadítsd meg a rád nem jellemző pontoktól és egészítsd ki a rád jellemző pontokkal.
  • Írj szépen a maradék pontok végére egy óraszámot
  • Húzz egy vonalat az utolsó pont alá
  • Add össze a szabad óraszámaidat

Na kérem, nézzük az óraszámokat (az elmúlt években elkövetett edzői munkám alapján történő becslés következik):

Heti 3 edzés, edzés összideje 2 óra:

  • szintidő nélküli 3-5k-es verseny, első futóélmények megszerzése, szuper!

Heti 3 edzés, edzés összideje 2-3 óra:

  • 5-7k verseny

Heti 3 edzés, edzés összideje 3-4 óra:  

  • 10k-es verseny 55-70 perces céllal
  • kurvára nem javaslom, hogy első félmaraton felé ennyi edzéssel indulj, de sokaknál ezt látom 

Heti 4 edzés, edzés összideje 3-4 óra:

  • 10k-es verseny 55-70 perces céllal
  • kurvára nem javaslom, hogy első félmaraton felé ennyi edzéssel indulj, de sokaknál ezt látom 

Heti 4 edzés, edzés összideje 4-5 óra: 

  • első félmaraton
  • 2 óra környéki félmaraton (alkattól, kiindulási állapottól függően)

Heti 4 edzés, edzés összideje 5-6 óra: 

  • akár 1.45-2 óra környéki félmaraton (alkattól, kiindulási állapottól függően)
  • első maraton, de nem preventív 4 edzés alatt bevinni ezt a terhelést
  • 4.15-5 óra környéki maraton (alkattól, kiindulási állapottól függően)

Heti 5 edzés, edzés összideje 6-7 óra: 

  • 1.35-1.45 óra környéki félmaraton (alkattól, kiindulási állapottól függően)
  • 3:45-4:15 közötti maraton (alkattól, kiindulási állapottól függően)

Innen is van még tovább, de nem megyek bele. Szóval, akkor milyen futócél fér bele az életedbe? Spártai hős leszel, vagy inkább a 10k rekordodat farigcsálod? (Ugyanolyan szép cél mindkettő, ne ez határozzon meg téged, meg a futáshoz való viszonyodat, kérlek!)

Szigorúnak tartod a fentieket? Akkor mutatom a TrainingPeaks ajánlásait:

 

 

 

2020-08-28T09:12:30+00:00