Amit tudnod kell a közös munkához

Moós Gergely vagyok, Dagadt Köcsög. Futóedző. Pár éve még 124 kiló voltam és 50 métert sem tudtam futni, immár saját sokadik maratonom után kezdő és haladó futók edzéseit vezetem.

Mit kell tudnod a közös munkához?

Alapvetően pulzuskontrollált edzésvezetést végzek. Mit jelent ez? Azt, hogy az edzéstervben nem a tempó határozza meg a futásod intenzitását, hanem a pulzusod, és nem a távolság határozza meg az edzés hosszát, hanem az idő. Az általam kiírt edzéstervek tehát nem tempó és távolság alapúak (“fuss 10km-t közepes intenzitással”), hanem pulzus és idő alapúak (“Fuss 60 percet 135-145 pulzus között.”) Szükség lesz egy pulzusmérő órára, az fog segíteni abban, hogy megítéld edzés közben, hogy milyen intenzitással kell futnod. A fenti példánál maradva ez azt jelenti, hogy az edzés fő részében az a feladatod, hogy 135-145 között tartsd a pulzusodat. Ha a pillanatnyi pulzusod 135 alatt van, akkor növelned kell az intenzitást (magyarán gyorsítani), ha viszont 145 fölött vagy, akkor csökkentened kell az intenzitást (lassítani). Ez sok sportolónak akár sétálást is jelenthet az első időszakban, de ez egyáltalán nem baj. Én is sétáltam 350km-t mielőtt futni tudtam volna, már akkor pulzuskontrollal edzettem, akaratomon kívül is. Az első időszakban a legfontosabb szavunk a türelem! Idővel a szervezet alkalmazkodik az új fajta terheléshez és minden egyre szebb lesz, jobb lesz és ezt te is érzed majd! Azt fogod észre venni, hogy azonos pulzus mellett egyre gyorsabb és gyorsabb leszel, illetve, ha a másik oldalról nézzük, akkor azonos tempóhoz egyre kisebb pulzusértékek kapcsolódnak majd. A szervezeted egy állóképességi gépezetté válik és – mintegy mellékesen – elkezdesz fogyni.

A közös munkához tehát szükség lesz egy pulzusmérő órára. Nagyon szívesen elviszem a balhét, nyugodtan fogd rám, ha valami csilli-villi csúcsórát veszel, de szigorúan véve a közös munkához bármilyen óra alkalmas, ami edzés közben kijelzi az aktuális pulzusodat. Azért mondom, hogy szigorúan véve, mert természetesen az edzések naplózásához és mélyebb elemzéséhez szükség lesz egy komolyabb órára, de elindulni el tudunk egy belépőszintű pulzusmérő órával. Az edzésvezetést a TrainingPeaks rendszerben végzem. A TrainingPeaks képes a Garmin, Polar, Suunto órák edzésnaplózó rendszereiből automatikusan átolvasni az edzésadatokat.

A pulzusvezérelt edzéstervezéshez az egyéni pulzuszónáid meghatározása elengedhetetlen. Erre több módszer is van, én kettőt használok. Az első az ébredési pulzus alapján történő kalkuláció, ami gyors és ingyenes, viszont mivel valójában egy 220-életkor alapú képlet lesz a végén belőle, ezért törvényszerűen pontatlan. Inkább csak egy becslés, ami viszont a tapasztalataim szerint a sportolók 90%-ánál működik. A nagy baj, hogy nem tudhatjuk, hogy te benne vagy-e a maradék 10%-ban…

A másik megoldás a laktátmérés, ami nem ingyenes, viszont ennek segítségével már pontosan meg tudjuk határozni a rád jellemző pulzuszónákat. Addig viszont kérlek ne foglalkozz a laktátméréssel, vagy teljesítménydiagnosztikával, amig mi nem beszéltünk.

Az első feladatunk ugyanis egy nagy beszélgetés.

Szeretnélek megismerni. Szeretném tudni, hogy mióta futsz, miért futsz, hány alkalommal futsz egy héten, egy alkalom hány perc, hány kilométer, milyen tempóban futsz kényelmesen, milyen tempóban futsz versenyen, csinálsz-e más sportot, keresztedzést, táncolsz, zumbázól, gyúrsz, mi fér bele az életedbe és ahhoz képest, ami az életedbe belefér, mik a céljaid? És ez a legfontosabb. A célok kitűzése kell ahhoz, hogy tudjuk, hogy mit várunk el a közös munkától és nekem is kell, hogy tudjam, hogy hova szeretnéd, hogy eljuttassalak. A célok kitűzése mindig közös megbeszélés tárgya és igen van olyan, hogy ha egy célt nem tartok reálisnak, akkor azt el kell fogadnod. Én vagyok az edződ, az edzésekben én vagyok a főnök. A konzultáció után kezdődik az érdemi munka. Eddigre már regisztráltál a TrainingPeaks-be, ott én kialakítottam a közösen használt felületedet, feltöltöttem az anamnézis lapodat és a teljesítménydiagnosztikai adatokat, kiszámolom az egyéni zónáidat és már kezdjük is a közös munkát!

Szóval, indulunk?

Fuss Te Is Akadémia hírlevél

IRATKOZZ FEL HÍRLEVELEINKRE

  • Szakmai anyagok
  • Érdekes cikkek
  • Edzői tanácsok
  • Terméktesztek és vélemények

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Mi sem szeretjük a kéreltlen reklámleveleket, ezért nem is küldünk neked. A FELIRATKOZOM gombra kattintva elfogadod, hogy kiváncsi vagy a Fuss Te is Akadémia hírleveleire és elolvastad Adatkezelési tájékoztatónkat. Adatkezelési nyilvántartási számunk: NAIH-106025/2016

2017-03-21T12:31:56+00:00