5 nyomós érv, amiért neked is jó, hogy edzéseidet TrainingPeaks alatt vezetem

Most már teljesen természetes, hogy futóként a modern GPS-es órák és mobil applikációk segítségével naplózzuk az edzéseinket. Ez a digitális naplózás teszi lehetővé, hogy a mai kor futóedzői már a világ bármely pontjáról tudnak kapcsolatot tartani sportolóikkal és teljes értékű munkát tudnak végezni. Nekem is vannak sportolóim Svédországból, Írországból, Angliából, Németországból, Ausztriából és Csehországból is, akikkel személyesen még nem találkoztunk, mégis tökéletesen működik a sportoló-edző kapcsolat, hiszen minden edzésadatot látok, akár másodpercenkénti bontásban.

Az edzésvezetéssel kapcsolatban kipróbáltam pár módszert, de aztán megtaláltam a TrainingPeaks (TP) rendszert, amit immár fél éve használok egyéni sportolóimmal, illetve a Vivicittá program csaknem 200(!) sportolójával való kapcsolattartásra is. A TP az edző-tanítvány kapcsolat szinte minden aspektusát támogatja. Jelenleg én nem ismerek más olyan eszközt, amit ennyire eredményesen és hatékonyan tudnánk állóképességi sportolók felkészítésében használni, de miért is gondolom ezt?

1 – Színes edzések

A közös munkát mindig a célok meghatározásával kezdjük. Az én részem, hogy a számodra kiírt edzésterv eljuttasson téged a célig, a Te részed, hogy azt fusd, amit az edzésterv kér. Az edzések színezése a TP egyik egyszerű, de mégis nagyszerű eszköze. A TrainingPeaks lelke egy személyes naptárnézet, ahol csakúgy, mint a céges naptáradban, látod a heti teendőidet. A TP-ben a naptárad a teljesített edzéseket (esetleg mérési adatokat, napi étrendi naplózást, erről majd még beszélek) és a tervezett edzéseket, eseményeket tartalmazza.  Az elmúlt időszak teljesített edzéseit különböző színekkel látod.

Innentől nincs nagy mellébeszélés, megnyitom a naptáradat és egy pillanat alatt látom, hogy mennyire lelkiismeretesen csináltad az általam kiírt edzést. (Azért nem írok futást, mert az edzésterveim nem csak futást tartalmaznak, sok bringa, elliptikus tréner és túra edzés is van, hogy kicsit felhígítsuk a futóedzések monotonitását.)

Zöld: A teljesített edzés ideje/távolsága/TSS* pontszáma  +- 20% tűrésen belül van a kiírthoz képest
Sárga: A teljesített edzés ideje/távolsága/TSS* pontszáma  50%-79%, vagy 121-150% között van az általam kérthez képest
Piros: Elsumákolt, kihagyott edzés, vagy több, mint 50% -os eltérés az általam kérthez képest

*a TSS pontszámról és egyéb TrainingPeaks mértékegységekről majd még lesz szó

 

2 –  No more összefirkált tenyér – strukturált edzések átküldése órára

Pár hete gondoltam egy nagyot és  kidobtam az addig használt edzéseimet és újraírtam az egész edzés  könyvtáramat és berögzítettem az összes általam használt edzést strukturált edzésként, így minden sportolóm olyan edzéstervet kap, amit a jobb felső sarokba kattintva kiexportálhat az arra fogadóképes órákra. De mire jó ez? Vannak olyan telefonos appok és órák, amik alkalmasak arra, hogy automatikusan levezényeljék az edzéseidet. Ez a funkció jól tud jönni, különösen akkor, ha egy kicsit bonyolultabb edzésről van szó. Például itt egy edzés, ami 5 féle pulzustartományt tartalmaz. Bemelegítőszakasz, ahol fokozatosan éri el a sportoló a kívánt intenzitást, majd 2×3 interval különböző tartományokban 2 perc pihenőidővel.  Így néz ki ez strukturált edzésként (structured workout).

Csak rátöltöd az órádra és már indulhatsz is.

3 – Versenyszezon tervezés – Éves periodizáció

A közös munka kezdetén és a futószezon végén sportolóimmal átbeszéljük a következő szezon céljait annak érdekében, hogy össze tudjam állítani a felkészülési terv várható sarokpontjait. De hogyan is működik ez a TrainingPeaks használatával? A versenynaptárad összeállításánál három kategóriába, A, B, illetve C fontosságú eseményekre tudod osztani a tervezett versenyeidet az alábbiak szerint

  • A verseny (maximum 3 darab) – a szezon kiemelt versenyei, ezek a fő célok, ezekre edzünk, ezekkel mérjük a munkánkat.  A periodizációban fontos szerepük van. Célom, hogy ezekre a versenyekre hozzalak csúcsformába.
  • B verseny (4-8 darab) – – fontos versenyek, de nem fő célok. A verseny hetében kicsit csökkentjük a terhelést, de nem borítjuk miattuk az A versenyekre történő periodizációt.
  • C verseny – Egy normál heti hosszú edzés, ahol most úgy hozta az élet, hogy, mit ad Isten, (illetve hogy-hogy nem elvtársak,) mások is beöltöztek és mellettünk futnak.  A periodizációban egyáltalán nem foglalkozunk velük.

A TrainingPeaks ATP (Annual Training Plan) funkciója arra ad lehetőséget, hogy ezeket a berögzített eseményeket és a heti edzésmennyiségedet figyelembe véve legenerálja az éves edzésterv alap periodizációs időszakait és időráfordítási kereteit. Ez nyilván csak egy javaslat, át tudom alakítani a saját elképzeléseim szerint, nagyságrendileg így néz ki ez a gyakorlatban:

 

4 – Saját mérőszámok, Performace Management Chart

A TrainingPeaks hatalmas előnye, hogy nagyon tiszta mérőszámokat használ az állóképességi sportolók edzéseinek értékelésére. Ez majd egy külön posztot is megér, annyit már most érdemes tudnod, hogy a TP kalkulációinak egyik alapköve a TSS (Training Stress Score) pontszám. Ez a pontszám leegyszerűsítve az edzés által a szervezeted számára okozott stresszt próbálja kifejezni.  Ebből aztán tovább tud származtatni rengeteg csodás mutatót  és tud nekünk rajzolni csomó csodás diagramot.  A TP legfontosabb diagramja a Performance Management Chart, amin egyszerre látod a fittségi állapotodat (kék vonal), az aktuális fáradtságodat (pink), pillanatnyi formádat(sárga).  (A piros pöttyök az edzések TSS pontszámai (amikor a x koordinátán csücsülnek, akkor pihenőnap volt), a kék pöttyök az adott edzés intenzitását jelölik)

Ha egy ilyen PMC diagramot látsz, akkor nem kérdés, hogy fejlődtél-e a közös edzéseink során:

tp5

5 – Általános egészségügyi adatok naplózása – MyFitnesspal integráció

A sportolóim egy része azért dolgozik velem, mert szeretne az én utamon járni. Azt jól tudjuk, hogy az életmódváltásnak csak egy része a mozgás, a másik nagy összetevő az étrend.  A TrainingPeaks és a MyFitnessPal integrációjának köszönhetően a sportoló naptárában megjelennek az étrendi naplójának adatai, így mélyebb rálátást adva az étkezési szokásaira.

 

Ahogy látható, a TP naptárában egyéb mérési adatok, egészségügyi információk is rögzíthetőek, így akár teljes egészségügyi naplódként is kezelheted.

 

Ha tetszett a cikk és szeretnél több hasonlót olvasni, akkor kérlek oszd meg facebookon, érteni fogok a szóból. Ha edzéstervezésre szeretnél jelentkezni, akkor ne habozz!

Fuss Te Is Akadémia hírlevél

IRATKOZZ FEL HÍRLEVELEINKRE

  • Szakmai anyagok
  • Érdekes cikkek
  • Edzői tanácsok
  • Terméktesztek és vélemények

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Mi sem szeretjük a kéreltlen reklámleveleket, ezért nem is küldünk neked. A FELIRATKOZOM gombra kattintva elfogadod, hogy kiváncsi vagy a Fuss Te is Akadémia hírleveleire és elolvastad Adatkezelési tájékoztatónkat. Adatkezelési nyilvántartási számunk: NAIH-106025/2016

2017-03-22T07:07:56+00:00