12 kritikus pont, amire figyelj oda, ha elkezdesz futni!

Nagyon nagy dolog, hogy eljutottál idáig, hogy már gondolkozol azon, hogy elkezdesz futni, sőt már az is lehet, hogy sikerült megtenned az első lépéseket. Őszinte leszek, ez az időszak a legnehezebb. Ilyenkor még törékeny a kapcsolatod a futással, minden áldott edzés egy kis győzelem magad felett, hiszen minden megtett lépés a kényelmi zónádon kívülre vezet. Ezért arra gondoltam, hogy egy olyan anyaggal segítelek, amiben összefoglalom, hogy nekem milyen dolgok segítetettek abban, hogy fókuszban maradjon a futás az életemben.

#1 Vegyél egy jó cipőt!

Igen, első és legfontosabb, hogy már az első métereket is egy jó, a te anatómiai adottságaidnak megfelelő futócipőben tedd meg. A futócipő-választás nagyon kritikus része az indulásnak, ha nem megfelelő futócipőben futsz, akkor az nagyon könnyen sérülésekhez vezethet. Minden egyes futólépésnél a testsúlyod hatszorosának megfelelő erők hatnak az izületeidre, mint egy földrengés végigmegy rajtad. A mai futócipők ezt a hatást már csillapitani tudják, de csak a futócipők, nem jó mindenféle polc mélyéről elővett sportcipő. Én 117 kilósan már futottam és nem lett baja a lábamnak. Ráadásul aszfalton futottam, de te ha teheted, akkor térj le az aszfaltról és inkább földes úton, erdőbe, vagy puhább talajon fuss. A puhább felület csökkenti a “földrengés” erejét! Mindenképpen azt javaslom, hogy olyan helyen válaszd ki a cipődet, ahol szakértők tudnak megnézni futás közben. Ilyenkor felállítanak egy futópadra és akár szemmel, akár egy képrögzítő rendszer segítségével kielemezve a mozgásodat fognak tudni cipőt javasolni. 

#2 Költs el egy csomó pénzt a futásra, vegyél jó ruhákat és egy jó órát!

Ok, nem mindenki ilyen típus. de nekem az óra, futócipő és ruházatok ára is egy plusz kényszerítő erő volt és segített az első hónapokban. Ha (hával nem kezdünk mozdatot, bocsánatot kérek általános iskolai nyelvan tanárnőmtől: boccs Szilvi néni) egy valag pénzt elköltöttem a cipőre és a csilli-villi órára, akkor nehogy már ne fussak. Az nagy baromság lenne, nem igaz? Órával kapcsolatban ne hagyd magad becsapni az okosórák sajnos nem futóórák. Tudom, hogy így könnyebb lenne beadnod a feleségednek/férjednek hogy miért van szükséged a legújabb Apple/Samsung/bármi okosórára, de sajnos el kell rontanom az ördögi tervedet. Ezek futóedzésileg nem a legfaszábbak.  A legjobb lenne, ha gondolnál a közös jövőnkre és már most olyan futóórát szereznél be, amivel együtt tudsz velem dolgozni és kompatibilisek a TrainingPeaks nevű edzésnaplózós rendszerrel. A Garmin, Suunto, Polar környékén nem nagyon tudsz félrelőni, de van egy szabvány bluetooth pulzuspánt és egy okostelefonos applikáció az ár/érték bajnok.

#3 Mérd az edzéseket és sikerélményed lesz!


Akármilyen mérőeszközt is használsz, a legfontosabb, hogy mérj. Amit mérni tudunk, abban fejlődni is tudunk. Ha mérünk, akkor fejlődünk. Szóval kiemeljük az x-es tagokat: mérés = fejlődés.  A mai futóórák és alkalmazások segítségével minden egyes lépésedet digitálisan naplózni tudod. Pontosan tudod, hogy tegnap mennyit és milyen tempóban futottál, mekkora távot tettél meg. Látod a heti, havi, éves összkilométereidet, átlagtempóid változását, ezernyi olyan adatot, amivel kapcsolatban fel tudsz ismerni fejlődési trendeket. Ezen a héten gyorsabban tetted meg a kedvenc futóköröd, mint múlt héten? Ugyanannyi idő alatt nagyobb távot tettél meg? Hasonló tempóban alacsonyabb a pulzusod? Menthetetlenül fejlődsz! Ennek mellékhatásaként meg fogysz is. De hát kit érdekel a fogyás, nem igaz? 🙂

#4 Blogolj, naplózz, oszd meg az edzéseidet!

Ok, nem ígérem, hogy te is olyan kurva híres blogger leszel, mint én. Nem ígérem, hogy téged is kézről-kézre adnak majd olyan hiteles és nívós satjóórgánumok, mint a Szabad Föld, vagy a Blikk Nők, vagy a Kiskegyed, de azt tudom, hogy nagyon más szintre emeli a motiváicódat, hogy ha folyamatosan publikálod az edzéseidet valahol. Vágom én, hogy nehéz kilépni a fénybe és megmutatni az ismerősöknek, hogy futsz, de ha megteszed, akkor egy hatalmas fegyvert állítasz csatarendbe a saját lusta éned ellen. Ha az osztálytársaid és ismerőseid orra alá dörgölted múlt héten, hogy te milyen fasza vagy, hogy kiléptél az eddigi életedből, mersz változtatni és felmerted vállalni, akkor ezen a héten sem teheted meg, hogy otthon maradsz és visszaülj a kanapéra! Oszd meg a mai edzésedet is, fényképezz, blogolj, rajzolj pöcsöt a plakátra, bőszítsd fel a fb ismerőseidet,  mutasd meg másoknak is, hogy mennyire büszke vagy magadra és az elkövetett edzésedre! Ha elkezdenek letiltani, akkor már jó úton jársz! 

#5 Győzd le önmagad!

Mi ez a hülyeség, hogy győzd le önmagad? Mekkora közhely, na mesélem is! Én télen kezdtem el futni. Mármint egy olyan télen, amikor nem tavasz volt, mint most, hanem tényleg tél volt és hó esett, és jöttek az ünnepek. Heti háromszor futottam és egy csodálatos keddi napon épp jól megérdemelt pihenőnapomat töltöttem, amikor bemondta a rádió (ami azóta megszünt és ami lett a helyén, na már annak az útódja is), hogy a mai nap az év leghidegebb napja. Befészkelte a fejembe magát a gondolat, hogy ha ma elmennék futni, akkor megint adnék egy pofont a bennem rejlő lusta énemnek, nevezzük Dagadt Köcsögnek. Abból nem eszel Köcsög – gondoltam magamban, ha most lenyomlak, akkor máskor sem kerekedhetsz rajtam felül. Ha az év leghidegebb napján elmegyek futni, akkor minden más nap már sokkal könnyebben hozom meg majd a döntést, amikor melegebb van. Felöltöztem és elmentem futni és azóta a hideg sem lehet kifogás! 

#6 Lassan fuss, tovább érsz!

Nem 14 éves vagy és nem tornaóra van! Nem kizárt, hogy annak a csajnak, aki a B-be járt és állandóat szemeztetek már gyereke is van. Szóval kapj a fejedhez! Elmúltak azok az idők, amikor önfeledten rohangáltál az iskolaudvaron, vagy tornaórán az iskola körül. Nem hajt a tatár, nincs Cooper-teszt. Szép lassan fuss, kényelmesen. Merülj el a mozgásban, ringatózz, táncolj, élvezd, meditálj! Ha lihegsz, ha kipirosodsz, ha a szádon zihálva veszed a levegőt, akkor túl gyorsan futsz! Lassíts és énekelj valamit futás közben, vagy szavald el a Wales-i bárdokat. Ha nem kapkodod közben a levegőt, akkor jó intenzitással futsz és fejlődni fogsz, ráadásul tanítod a testedet a mozgás közbeni zsírégetésre. Ha ennél gyorsabban futsz,  nem csak, hogy nem fogsz annyira fejlődni, sokkal jobban kiteszed magad a sérülésveszélynek is. Szóval lassíts és élvezd!

#7 Egyszerre csak egy legyet!

Tudom, hogy ha már kitaláltad, hogy futni fogsz, akkor most már mindent meg akarsz változtatni, szeretnél jobban, egészségesebben kajálni, meg eljárni spinningre, meg jógára, meg úszni, meg rendet rakni a padláson és lefesteni a kerítést. Ne csináld! Egyszerre csak egy dologra fókuszálj és ha az a futás, akkor a futás épüljön be az életedbe. Előszőr tudj magadra úgy gondolni, mint futó. Úgy ébredni, mint futó, Úgy feküdni, mint futó. Addig hagyd a francba a kaját és ne változtass drasztikusan az étrendeden. Egész egyszerűen ha egyszerre két legyet kergetsz, akkor egyik sem lesz meg! Adj magadnak pár hónapot, most fókuszálj a futásra, legyenek az edzések a heti rutinod szerves részei és ha már ez megvan, akkor léphetsz tovább az életed más területein is változtatni. (De ott is csak szépen sorban!)

#8 Pihenj!

Kezdetben heti három alkalommal futottam (valójában nem volt ez futás, csak amolyan erőltetett iramú gyaloglás), de már ez is bőven elég volt, ahhoz, hogy fejlődjek. Neked sem kell arra gondolni, hogy ha most elkezdesz futni, akkor hatalmas szeletet szakítasz ki a szabadidődből. Heti 2 órával kalkulálj, két harminc perces és egy hétvégi 45 perces “hosszú” edzés már tökéletesen elegendő, hogy elinduljanak azok a szervezeti folyamatok, aminek hatására heteken belül fittebbnek, sportosabbnak és fiatalabbnak érzed magad! Nem fog az életed felborulni. A futásban ez is nagy faszaság, aránylag gyorsan kapsz annyi edzésingert, amitől a szervezeted adaptálódni és fejlődni kezd, de két edzésnap között a pihenőnap legalább olyan fontos, mint az edzések! 

#9 Mi hajtott ide?

Az én történetem arról szól, hogy pár hónapon belül három férfi családtagom halt meg szív- és érrendszeri problémákban. Mindhárman az ötvenes éveikben voltak, még 20-25 évük lett volna és kellett volna, hogy legyen. 31-32 évesen nekem ezt kellett átgondolnom, hogy szeretnék-e családot, szeretném-e még látni a meg sem született gyermekemet érettségizni. Nekem ez volt a motivációm, abban, hogy életmódot váltsak és hogy egyébként is tudatosabban éljem az életemet. Mi a Te történeted? Tudatos vagy? Fontos vagy magad számára annyira, hogy belekezdj és csináld? 

#10 Fuss közösségben!

Nem is nagyon tudok hirtelen más olyan sportágról, vagy szabadidős tevékenységről, aminek ennyire új dimenziót adna a közösségi lét, mint a futásnak. Talán éppen az előző pont miatt, de mi, futók nagyon hasonló dolgokon megyünk keresztül és ilyenkor rengeteget ad, ha van mellettünk valaki, aki már járt azon az úton és előrébb tart. Lehet az egy edző, lehet az egy közösségi ember, lehet az egy futócsapat. Olyan emberek, akik között jól érzed magad, akik között önmagad lehetsz és akikkel a futás is inkább egy közösségi élmény lesz, mint csak egy újabb végrehajtandó edzés. Ha már voltál ilyen közösségi futáson, akkor azt is megfigyelhetetted, hogy a tömeg húzni tud. Sokkal könnyedebben tudsz sokkal gyorsabb tempót futni, mintha egyedül futnál. Érdemes ezt is kihasználni az edzéseinket, ne persze csak óvatosan, mert az sem jó, ha tartósan a rád kialakított pulzuszónák felett futszl! A Plandurance Edzettségfejlesző Műhely futóinak 2019-től mi is tartunk havonta közösségi futásokat, illetve egyéni vagy előfizetéses futóink számára létrehoztunk egy facebook csoportot, ahol hasonló futókkal találkozhatsz, de az edzőink is jelen vannak! 

#11 Versenynevezés

Igen, tudom, hogy most el sem tudod képzelni, hogy ott téblábolj a sok lúdtalpas között és totyogj jobbra, aztán meg balra az idétlen rajtszámmal a hasadon, de hidd el, hogy a rajtban toporgás bénázását egy olyan eufórikus érzés váltja majd fel, ami semmihez sem hasonlítható. Lehet, hogy még csak pár hónapja futsz és csak 2-3km a “hatótávolságod”, de már most érdemes szemezni a nagy futóesemények váltótávjaival, mert egy igazi tömegrendezvény, ahogy sok ezer emberrel egy irányba futsz, meg fogja változtatni az életed. Hidd el, nálam is így volt!

#12 Fuss edzésterv alapján!

A kezdetben jönnek majd a sikerélmények, elvisz majd a lendület. Azt érzed, hogy megtaláltad a Bölcsek Kövét és most már nincs is más dolgod, minthogy fuss, minden nap, minden percben. Aztán a túlterhelés és a túledzés hatására jön a sérülés, a visszaesés és ez a visszaesés akár mélyebbre taszít, mint ahonnan indultál. Ne ess ebbe a hibába! Tartsd magad a helyes és optimális fejlődési úton egy edző, vagy egy edzésterv segítségével. Kezdetben mindig legyen pihenőnapod két futás között és sose emeld a heti megtett kilométernél 10%-nál nagyobb mértékben. Persze most nagy hülye lennék, ha nem írnám ide, hogy dolgozz edzővel! Velem több frontos is tudsz együtt dolgozni. PlanduranceStart csomagban az edzésterveim alapján tudsz nekiiramodni az ismeretlennek, ezt a csomagot akkor ajánlom, ha nincs szükséged a személyes kontaktra, nem akarod, hogy az edző állandóan ott zizegjen körülötted. A PlandurancePremium csomagban már havonta felhívlak és visszajelzést adok az edzéseidről és folyamatosan egyeztetünk, hogy mi volt és merre tovább! Az igazi nagy királyság az 1:1 edzői kapcsolat, szoros kontakttal, heti edzéstervezéssel, ennél nincs erősebb és optimális edző-sportoló viszony, de aránylag kevés hely van. Szóval ha komolyan gondolod, akkor ASAP jelentkezz, mert lekésel.

Fuss Te Is Akadémia hírlevél

IRATKOZZ FEL HÍRLEVELEINKRE

  • Szakmai anyagok
  • Érdekes cikkek
  • Edzői tanácsok
  • Terméktesztek és vélemények

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Mi sem szeretjük a kéreltlen reklámleveleket, ezért nem is küldünk neked. A FELIRATKOZOM gombra kattintva elfogadod, hogy kiváncsi vagy a Fuss Te is Akadémia hírleveleire és elolvastad Adatkezelési tájékoztatónkat. Adatkezelési nyilvántartási számunk: NAIH-106025/2016

2019-01-02T12:02:57+00:00